Sådan klarer du dig godt til en jobsamtale

Sådan klarer du dig godt til en jobsamtale

Malte Lange er gæsteskribenten bag denne artikel: Sådan klarer du dig godt til en jobsamtale. Læs hvordan du giver arbejdsgiveren et godt indtryk og sikrer dig det bedste resultat af jobsamtalen. Om Malte Lange: Malte arbejder blandt andet som coach, foredragsholder og underviser i NLP gennem sit eget kursuscenter. Til daglig skriver han også en blog om personlig udvikling. Malte er uddannet coach og ingeniør – og står som iværksætter bag flere voksende virksomheder.

Jobsamtalen der sikrer jobbet
Efter din eminente ansøgning og dit fængende CV er blevet gennemlæst er du naturligvis blevet kaldt til samtale. Det er vigtigt at du forbereder dig til samtalen for at gøre et godt indtryk. Vi tager først nogle gode råd, som du skal benytte dig af inden samtalen:

Lær virksomheden at kende
Find ud af hvem de er, hvor længe de har eksisteret, evt. deres nuværende opgaver, hvilke konkurrenter de har, led efter interessant presseomtale, læs deres årsrapporter og lignende. Hav en fornemmelse om hvad et er du går ind til. Så vil du også føle dig mere sikker når du først kommer ind til jobsamtalen.

Find på nogle spørgsmål
Dette er vigtigt, især hvis der er noget du faktisk ikke ved - men som er relevant for dig at vide om virksomheden og jobbet. Ellers find på nogle spørgsmål så du virker interesseret i virksomheden. Det kunne være spørgsmål om virksomhedens fremtidsvisioner, efteruddannelsesmuligheder, madordninger, sociale happenings mv.

Tag det rigtige tøj på
Her er det vigtigt at du finder noget tøj som matcher virksomhedens formalitetsgrad, dvs. ikke joggingbukser i et advokatfirma eller jakkesæt ude ved tømreren. Derudover er det essentielt at du føler dig tilpas i tøjet - det vil synes at du har det godt (eller skidt!) i det tøj du har på. Kropssproget afslører dig 100 % hvis du ikke er dig selv.

Overvej hvad de spørger dig om
Til samtalen vil virksomheden gerne lære dig at kende, så forvent spørgsmål omkring din personlighed, tidligere arbejdsforhold (herunder opsigelser og stillingsbetegnelser), fritidsinteresser mv. Snak med venner og bekendte om hvad de er blevet spurgt om til jobsamtaler.

Visualisér samtalen
Prøv at bruge en visualiseringsteknik. Forestil dig at komme ud til virksomheden, stå ud af din bil, gå ind ad døren, føl dørhåndtaget. Tal med receptionisten, gå op ad gangene ind til kontoret eller mødelokalet, forestil dig at møde intervieweren. Tilpas visualiseringen til den virksomhed du skal ud til. Prøv at fokusere på alle de små detaljer du kan. Varmen i lokalet, smilet fra intervieweren, håndtrykket og den gode følelse når samtalen er ovre. Visualiser en vellykket samtale, hvor du viser dig fra din bedste side og får en god kontakt med intervieweren. Du er allerede halvt i mål nu!

Du har nu forberedt dig til samtalen. Nu kommer vi til selve jobsamtalen. Her følger nogle gode råd:

1:
Kom lidt før tiden. Kom 10 minutters tid før din samtale. Ventetiden giver dig tid til at finde ud af hvad du kan forvente af virksomheden. Du kan mærke hvor formelt/afslappet miljøet er. Det giver dig en bedre chance for at matche din interviewer.

2:Tag nogen dybe indåndinger. Det giver mere ilt til cellerne i din krop, det afslapper dig og øger sundhedsfølelsen i kroppen. Sørg for ikke at have spist noget usundt inden, det giver dig ikke optimale vilkår til at yde dit maksimale.

3:Giv et godt første indtryk. Reelt set beslutter intervieweren om de kan lide dig, og vil ansætte dig, inden for de første 15-30 sekunder de ser dig. Så sørg at være åben, venlig og smilende. Og giv et godt håndtryk, ikke for hårdt eller for blødt. Sørg for at holde øjenkontakt og ret forsiden af din krop i mod interviewerne og fremvis et åbent kropssprog. Undlad at være alt for kæk, komme med halv-dårlige vittigheder eller at have korslagte arme eller hænder i lommen. Det afskyr alle at se på.

4: God kemi. Kopiér interviewerens åndedræt og stemmeføring, så vil du skabe en rigtig god kemi i mellem jer Hold dig lidt tilbage til at starte med. Du er gæst i virksomheden, så lad være med at stjæle scenen fra intervieweren. Det er hans/hendes domæne - og de vil føle sig som om de leder samtalen - så lad dem.

5: Vær selvsikker. Fortæl åbent om dine styrker og kvaliteter. Lad være med at overdrive eller virke som “Superman”. Undskyld ikke for manglende kompetencer eller erfaring, vis at du er menneskelig og også har svage sider. Hvis du ikke har erfaring på et område eller du er dårlig til noget - så sig blot at der har du lav erfaring eller at det ikke er en af dine stærkeste sider.

6:Giv dig selv tid. Hvis du skal overveje et spørgsmål og det tager nogen sekunder ekstra, så lad det tage den tid. Det er bedre at give et præcist og godt svar end at sige “øhh, tjooo, jaaa det ved jeg ikke helt, måske..”.

7:Virk sikker på dig selv. Du vil virke intelligent hvis du bruger tid på at svare i stedet for at svare det første der falder dig ind. Tag den med ro, uden at få intervieweren til at falde i søvn.

8:Vær dig selv. Vær ærlig om erfaring og dine evner. Hvis du lyver, skal du holde styr på dine løgne og du risikerer at blive opsagt kort efter ansættelse, hvis du har opdigtet noget om dig selv. Bagtal ikke tidligere arbejdsgivere eller kollegaer. Vær ærlig om hvorfor et samarbejde stoppede, men uden at give skyld eller udtrykke had/harme overfor tidligere ansættelser.

9:Lønforhandling. Lad være med at tale løn før intervieweren selv taler om det. Hav på forhånd et forventet lønniveau og vær klar til at forhandle lidt. Du skal ikke sælge dig selv for billigt.

10:Stil dine spørgsmål løbende. Sørg for at dine spørgsmål kommer på et passende tidspunkt op ad det emne som de har at gøre med. Lad være med at gemme det hele til sidst.

11:Afslut samtalen ordentligt. Spørgsmål som “har du flere spørgsmål” betyder at samtalen er forbi og at intervieweren vil videre. Uroligt kropsprog eller retten på tøjet er også tegn til at I er ved at være færdige. Sørg for ikke at have nogen spørgsmål tilbage og sig pænt tak for samtalen og farvel. Og giv et smil som afslutning på samtalen.

Tillykke med dit nye arbejde!

Skrevet af Malte Lange fra Mind-Set.dk - Blog om personlig udvikling. Ønsker du coaching i at gå til jobsamtale? Skriv til coach, Malte Lange på ml@mind-set.dk 25% rabat for studerende