Uddannelses- og erhvervsvejledning på Facebook

Uddannelses- og erhvervsvejledning på Facebook

EVejledning fejrer sin et års fødselsdag ved at tage socialt medie i brug. Facebook bliver nu taget i brug til at give uddannelses- og erhvervsvejledning.
EVejledning, der hidtil har vejledt på chat, telefon, mail og sms, udvider sortimentet og føjer nu det sociale medie til mulighederne. Det sker samtidig med at eVejledning kan fejre sin et års fødselsdag som et meget succesrigt vejledningscenter. Indtil nu har 70.000 brugere fået vejledning her. Facebook-vejledningen foregår ved, at man skriver spørgsmål og kommentarer på eVejlednings væg. Hvor andre vejledningstyper foregår i en lukket dialog mellem brugeren og vejlederen, vil vejledningen på Facebook foregå åbent, og andre kan blande sig i debatten, gå ind i dialogen eller komme med gode råd. Man kan også vælge blot at være tilskuer til andres debat. - Vi vil gerne have de unge til at inspirere hinanden ved at komme med gode råd eller fortælle, hvordan de selv greb et problem an. Det betyder, at vi vejledere får en helt anden rolle, vi skal være facilitatorer og sikre, at det, der skrives er korrekt. Og hvis vi kan se, at en debat bliver af meget privat karakter, kan vi foreslå, at den vejledningssøgende fortsætter samtalen i et lukket chatrum med vejlederen, siger eVejledningschef Kirsten Hahn Larsen. Ny forskning har vist, at det giver en frugtbar vejledningsproces, når flere deltager. Det vil unge gerne have, og den type vejledning er meget brugbar for dem. - De unge vil gerne spejle sig og se, hvordan andre har gjort, forklarer Kirsten Hahn Larsen. Når eVejledning går Facebook-vejen er det altså ikke for at synliggøre sig selv, men for at give vejledning på en ny måde. - Vi vil gerne prøve at vejlede på andre måder end den traditionelle én-til-én samtale. Vi vil brede det ud, så vejledning bliver noget helt andet, hvor andre kan blande sig, og hvor man får en dynamik, siger Kirsten Hahn Larsen. Hun forestiller sig, at Facebook som vejledningsmedie vil være velegnet til gruppe-debatter og til fakta-oplysninger. Kilde: UNI*C