Skal du satse på en karriere indenfor markedsføring

Skal du satse på en karriere indenfor markedsføring

Lige nu sidder du måske og overvejer, hvilken hylde du skal lande på i forhold til din fremtidige karriere. Mange brænder for at arbejde med kommunikation, men de klassiske dyder, som der undervises indenfor kommunikation, slår ikke nødvendigvis til, når fremtidens markedsføringseksperter skal finde job 

Rundt i landet sidder mange håbefulde unge mennesker, som gerne vil arbejde med markedsføring, reklame eller kommunikation. Men flere af disse oplever, at de undervises i teori, som ikke nødvendigvis er svarende til den virkelighed, som danske virksomheder arbejder med i dagligdagen.

 

Skab din egen erfaring 

De lærerbøger, som universiteter og højere uddannelser tilbyder, fortæller og underviser ikke i de værktøjer, som man rent faktisk bruger i de danske virksomheder. For selvom det er hverdag hos danske virksomheder at arbejde professionelt med SEO, så er der ikke mange uddannelser, som overhovedet taler om kommunikation og søgemaskineoptimering, og det er et problem, synes ekspert i søgemaskineoptimering, Henrik Bondtofte. 

- Det er et kæmpe problem, at man ikke bare berører discipliner som SEO, linkbuilding og online markedsføring, for det ender med, at der kommer en masse unge kandidater med meget brede kompetencer, men ingen konkret erfaring, og det er den, der faktisk er brug for, siger direktøren hos online markedsføringsbureaet Bondtofte & Co. 

Han mener i stedet, at man som studerende skal tage skeen i den anden hånd, og skabe sin egen erfaring. 

  • Heldigvis har virksomheder som Google og Facebook deres eget uddannelsesmateriale og deres egne certificeringer, som man kan kaste sig ud i. Så har man interessen indenfor feltet, så skal man som minimum investere tiden i certificeringer i f. Eks Google Analytics, AdWords og Facebooks blueprint.

 

Brug for de rigtige hoveder 

Hos Bondtofte & Co er man, ligesom mange danske virksomheder i hektisk udvikling, og har brug for unge talenter, som kan hjælpe virksomhedens kunder til at erobre de digitale markeder. Således har man netop ansat 3 unge håb, som Henrik Bondtofte kalder dem, men der ligger arbejde i, at efteruddanne dem. 

  • Vi ansætter studerende akademikere, fordi de altid ser problematikkerne i et holistisk perspektiv, og det skal man kunne i dagens mediebillede. Og det er en virkelig svær opgave, som kræver erfaring og viden. Derfor er jeg da også lidt rystet over, at de så ofte ikke kan redegøre for fordelingen af trafik i noget så simpelt som Analytics, men det lærer vi dem hurtigt. Det ville dog være federe, hvis de allerede kunne det, når de startede, og derfor opfordrer jeg også til, at man som studerende selv uddanner sig under uddannelse, for vi har brug for de rigtige hoveder, siger Henrik Bondtofte. 

Generelt kan det være svært for unge, at finde den rette uddannelse, men med de mange online uddannelsesguides, kan du skabe dig et overblik, og se på, hvordan du får de nødvendige kompetencer, som de danske virksomheder efterspørger.