Sådan skriver du en god akademisk opgave
Hvis du ikke synes, at du har knækket koden til den akademiske skrivegenre, så frygt ej. Her kommer der fem råd til, hvordan du forholdsvist simpelt kan forbedre dine akademiske besvarelser på studiet.
- Argumentation
Argumentation er essentielt i en god akademisk opgave. Hvis du er i tvivl om, hvordan du konkret kan forbedre din argumentation, så vær opmærksom på dine argumentationssignaler, som for eksempel ´derfor´, ´fordi´ og ´eftersom´. Dertil skal dine argumenter være underbygget med saglige belæg, således at du undgår at postulere i din opgave. Hvis du postulerer, kommer du med argumenter uden tilstrækkelig argumentation, hvilket du absolut ikke må gøre i en akademisk opgave.
- Begrund dine til- og fravalg
I en vellykket akademisk opgave har du argumenteret for dine metodevalg, teorier, begreber, data og kilder. Hvis du begrunder i din opgave, så viser du, at du har inddraget en række elementer bevidst og at du dermed selv har skabt en sammenhæng i opgaven.
- Hav styr på kilderne
Det er en god idé, at have styr på de kilder, som dominerer i din opgave, hvilket du gør ved at begrunde hvorfor de er relevante for din besvarelse af den overordnede problemformulering. Hvis du er god til at finde pålidelige kilder og samtidig kan begrunde hvorfor de er relevante i din opgave, så viser du, at du på selvstændig vis kan relatere dine kilder til din overordnede problemformulering.
- Metakommunikation
Skriv hvad du gør og hvorfor du gør det. Herigennem skaber du en forbindelse mellem opgavens forskellige elementer, hvilket med andre ord benævnes som metakommunikation. Med metakommunikation signalerer du tilmed, at du har styr på den grundlæggende faglige sammenhæng samtidig med at du er i stand til at videreformidle det til læseren på en hensigtsmæssig måde. Hvis du gerne vil øve dig i at metakommunikere, så kan du starte med at overdrive din brug af metakommunikation, hvorefter du kan fjerne det, du vurderer, er overflødigt.
- Vær ikke bange for at diskutere
Du skal huske, at det i en god akademisk opgave ikke handler om, at komme med argumenter, der ikke har nogle modargumenter. Det er derimod en rigtig god idé at diskutere: Fx om der er punkter mellem teori og praksis, som kan diskuteres. I en god akademisk argumentation forholder du dig både til din egen og andres argumentation, hvilket er en vigtig del af en vellykket akademisk opgave. Din argumentation og dine metodevalg kan meget vel have svagheder, men så længe, at du forholder dig til dem, så viser det, at du er i stand til at diskutere og forholde dig kritisk. Hvis du synes, at denne del i den akademiske opgave er udfordrende, så kan du øve dig ved at lave en liste med kritik af dine egne metode- eller teorivalg. Udpeg de elementer, som du mener, er de svageste, hvorefter du skal beskrive, hvori svagheden består. Men på den anden side skal du også begrunde, hvorfor du alligevel har valgt at inkludere metoden eller teorien, selvom den har nogle svagheder.