Praktik skal få flere piger til at vælge naturvidenskab og teknik

Praktik skal få flere piger til at vælge naturvidenskab og teknik

Piger fra 8. klasse skal i praktik i virksomheder som Dong, Mærsk og Novo Nordisk og møde kvindelige rollemodeller. Det skal få flere til at søge ind på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser.
Langt færre kvinder end mænd vælger de naturvidenskabelige og teknologiske fag. Det er et tab for pigerne, virksomhederne og samfundet. Kvinder udgør kun 19 procent af de nye studerende på for eksempel uddannelsen som softwareudvikler og 22 procent af nye ingeniørstuderende.

I praktik hos Mærsk

Kombinationen af 17 virksomheder og 74 piger fra 8. klasse skal nu få flere piger til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. På en praktikmesse på Eksperimentarium den 27. september 2011 møder pigerne virksomhederne, og indgår hver især en praktikaftale med en af dem. Projektet kaldes ”I praktik som problemknuser – piger i naturvidenskabelige og tekniske fag” og er et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Ligestillingsministeriet, DTU, DI, Ingeniørforeningen, IDA og Eksperimentarium. Virksomheder som Dong, Mærsk og Novo Nordisk har meldt sig til projektet og afsat tid og ressourcer til at have pigerne i praktik en eller to dage i løbet af uge 40 og 41.

Det virker

Projektet skal motivere pigerne ved at give dem praktisk erfaring med fagene og vise dem de mange spændende udfordringer og muligheder, fagene byder på. På messen vil de også møde kvindelige rollemodeller, der fortæller, hvorfor de har valgt at gå den naturvidenskabelige eller tekniske vej, og hvad de har fået ud af det. Blandt rollemodellerne er Dorthe Ravnsbæk, der i foråret blev kåret som Europas bedste unge forsker. Projektet er inspireret af et lignede tiltag i Tyskland, som har eksisteret i 10 år, og som i dag engagerer 120.000 piger årligt. Initiativet har medvirket til, at der nu er væsentlig flere piger, der søger ind på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser efter folkeskolen. Succesen skyldes især de engagerede virksomheder, der har åbnet dørene for de deltagende piger. Kønsfordeling på udvalgte uddannelser, antal optagede fordelt på køn: Korte videregående tekniske uddannelser, 26% kvinder og 74% mænd. Softwareudvikling, 19% kvinder 0g 81% mænd. Ingeniør, 22% kvinder og 78% mænd. Kilde: UVM