Pionermagasinet 04 er på gaden

Pionermagasinet 04 er på gaden

Pionerkampagnen har været en succes, og nu lancerer Undervisningsministeriet en Pioneruddannelse. Læs mere i det nye nummer af Pionermagasinet.
Danske elever og studerende skal lære at få gode ideer og omsætte dem i praksis. Det kan de oplæres i – hvis deres lærere giver dem de rette værktøjer. Derfor har Undervisningsministeriet oprettet en Pioneruddannelse til lærere, der gerne vil udstyres med nye undervisningsmetoder. Pioneruddannelsen er led i Pionerkampagnen. Og fjerde udgave af Pionermagasinet sætter fokus på Pioneruddannelsen, som starter i skoleåret 2009-2010 som et pilotforløb. I magasinet kan du få mere at vide om uddannelsen til Pionerguide.

Læreren som konsulent

I magasinet kan du også læse om en række undervisere og lærere, der på forskellig vis har implementeret redskaber til innovative undervisningsforløb i deres dagligdag. Et eksempel er Erritsø Centralskole, hvor Thomas Rose er lærer på innovationslinjen i udskolingen. Han oplever, at svage elever får succeser, og at eleverne generelt er mere motiverede og blomstrer op. Den største udfordring for læreren er at give slip, mener han. Det er nye roller, der skal indtages, hvor læreren i højere grad er vejleder og konsulent frem for traditionel underviser.

Samspil med omverdenen

I magasinet stilles også skarpt på, hvordan det er muligt at inddrage det omliggende samfund i undervisningen. På Næstved Gymnasium afholdes temadage, hvor aktuelle emner og opgaver stillet af virksomheder, skal løses. Det betyder, at eleverne lærer at idéudvikle og skabe et produkt. Derefter kommer virksomhederne på besøg og giver feedback. Rektor Susanne Stubgaard er begejstret for samarbejdet, og hun ser det som en investering i fremtiden. Pionermagasinet byder desuden på en række konkrete redskaber til brug i den innovative undervisning fra blandt andet Kreativitetslaboratoriet på Aalborg Universitet. Læs Pionermagasinet 04 her Kilde: Undervisningsministeriet