Fagfolk, skoleelever og undervisningsminister Bertel Haarder havde sat hinanden stævne til Xciters-dagen i Experimentarium, hvor ministeren blandt andet selv fik lejlighed til at demonstrere talentet.
”Naturvidenskabelig dannelse er for alle.” Sådan lyder et af Undervisningsministeriets indsatsområder, og flere initiativer er sat i gang for at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Experimentarium har sat projektet Xciters i gang. Det er et uddannelsesprojekt, hvor ideen er at styrke interessen for naturvidenskab og teknik og at højne såvel elevernes som lærernes faglige niveau og især evnen til at formidle denne faglighed i grundskolen. Som titlen antyder, spiller det en væsentlig rolle, at eleverne oplever begejstring ved at arbejde med naturvidenskab.
Naturvidenskab sikrer fremtiden
Undervisningsminister Bertel Haarder lagde vejen forbi Experimentarium for at være med til Xciters-dagen. Han roste initiativet og fremhævede blandt andet den rolle, projekter som Xciters spiller i et større perspektiv:
”Børnene oplever, at naturvidenskaben spiller en helt afgørende rolle, når vi skal løse en af de største udfordringer, som menneskeheden står over for – nemlig at skaffe bæredygtig energiforsyning. Og hvis man kan vække interessen for energiteknologi hos nogle af de dygtigste, så kan det på lang sigt være med til at fastholde Danmarks position som et af de førende lande på området,” sagde Bertel Haarder i sin åbningstale.
Ministeren på scenen
Det var ikke uden ængstelse, at Bertel Haarder besøgte Experimentarium. Ifølge centrets direktør Asger Høeg var det omtrent 30. gang, ministeren kom forbi, og Bertel Haarder er før blevet udsat for lidt af hvert:
”Når jeg kommer herud, skal jeg enten hives i ørene eller radbrækkes,” sagde Bertel Haarder i slutningen af talen med et smil. Han tilføjede: ”Men jeg gør det gerne i en god sags tjeneste.”
Ministeren slap da heller ikke denne gang. Fire folkeskoleelever fra Kolding gik på scenen og demonstrerede forskellige småforsøg med kolber, lys og sæbebobler. Her blev Bertel Haarder kaldt på scenen for at vurdere temperaturen på noget vand. ”Jeg vil sige stuetemperatur,” var hans svar.
Drop tabuerne
Konferencen blev brugt af fagfolk til at diskutere, hvordan man sikrer, at eleverne fastholdes i deres interesse for naturfag og ikke mindst lærer at vise begejstring for fagene over for andre. ”Det er lidt tabu at sige, at man er dygtig til naturfag og ikke for eksempel til fodbold,” sagde Sheena Laursen fra Experimentariums udviklingsafdeling. ”Det skal vi have lavet om på, og lærerne spiller en væsentlig rolle i at give eleverne et skub.”
Hele Experimentariums forhal var da også fyldt med unge naturfagsentusiaster, der iført hvide kitler blev til forskere for en dag. Måske bliver de hvide kitler deres arbejdsuniform i fremtiden.
Kilde: Undervisningsministeriet