Markedsføring igennem SMS
SMS-marketing har eksisteret i meget lang tid, da dens allestedsnærværende og platform uafhængighed har gjort SMS-beskeden mere populære i dag end nogensinde før. Der er over 7 milliarder mennesker, som bevæger sig rundt med deres egen mobiltelefon i lommen. Af disse 7 milliarder mennesker åbner 98% deres SMS-beskeder. Disse tal har vakt interesse hos verdens marketingansatte, og ligeså her i Danmark, hvor SMS-beskeden benyttes som en markedsføringskanel udover de traditionelle servicer SMS-beskeder. Virksomheder kan simpelt sende SMS online, til samtlige af deres kunder, på hvilket som helst tidspunkt af døgnet.
Som studerende indenfor markedsføring, strategi og ledelse, er det således vigtigt at vide hvordan SMS-beskeden kan benyttes som en effektiv markedsføringskanel imellem virksomheden og dennes kunder.
Øjeblikkelig overbringelse
Hvis du har brug for hurtigt at forstærke en eksisterende marketingkampagne, kan du regne med øjeblikkeligheden af SMS-markedsføring til, at få dit budskab ud endnu hurtigere. Mange SMS-udbydere tilbyder en nem opsætning, hvor man kan sende SMS-beskeder til tusinde - eller millioner – øjeblikkelig, hvis du er heldig nok til at have opbygget en kundebase.
Høj ROI
Det gode ved SMS-beskeden er, at prisen pr. SMS-besked er ufattelig lille men resultaterne høje og nemme at måle. Du kan på få sekunder, skabe incitamentet hos hele eller dele af din målgruppe og få disse til, at gøre brug af et fremsendt eksklusivt tilbud. SMS-marketing er langt mere omkostningseffektivt end traditionelle medier, hvis kampagnen sammensættes korrekt til målgruppen.
Sted- og tidsbevidst
Med dagens on-the-go forbrugere, kan en smart integration af SMS med din web-platform, ”advare” kunder omkring stedsspecifikke rabatter eller tilbud. Det gælder om at fange forbrugerne på farten, hvor andre ikke allerede markedsfører sig overfor kundesegmentet.
Skaber opmærksomhed
Du konkurrerer ikke med en fuld indbakke eller et væld af fysiske reklamer. Du behøver ikke vente på, at kunderne tilfældigvis går forbi din butik eller andre steder, hvor din markedsføring er tilgængelig. Mobiltelefonen advarer ejeren, når en SMS-besked modtages, og herefter gives der øjeblikkelig opmærksomhed og prioritet over andre instanser.
Det kan måles
Du kan ofte hos de danske- og udenlandske udbydere af SMS gateway, få intelligent sporing af dine SMS-beskeder. Ved fremsendelse af tilbud kan der ske sporing af salg, især i e-handel, hvilket især er vigtigt for marketingfolket. Da alle smartphones har browsere, kan du ligeså spore CTR med den korrekte linksammensætning.