Er du studerende og vil du starte en webshop?

Er du studerende og vil du starte en webshop?

Flere studerende vil være selvstændige og iværksætterlysten starter allerede under studietiden. Ifølge en undersøgelse fra ASE er det mere end hver tredje studerende, der opfatter karrieren som selvstændig som værende mere attraktiv end karrieren som lønmodtager. Heraf var det omtrent samme andel der fandt det sandsynligt, at de ville starte virksomhed indenfor de næste 5 år. Samtidig vælger mange studerende at starte deres iværksætterliv med en webshop. Hvis du er én af dem der går med disse iværksætterdrømme, så vil du i denne guide få nogle tips til, hvordan du kan få mere succes med markedsføring af din webshop online.

 

Forstå din målgruppe og dine konkurrenter

Der er rigtig mange ting man skal tage højde for, når man går ind i et nyt marked. Der kan være meget konkurrence og det kan være svært at gennemskue, hvem ens kunder helt præcis er. Det er derfor vigtigt at starte med at få foretaget en konkurrent- og søgeordsanalyse, for at identificere potentialet og udfordringerne i dit marked. En konkurrent- og søgeordsanalyse giver indsigt om hvilke søgeord din målgruppe bruger og hvor meget trafik og konkurrence der er på dem. Derudover vil en dyb søgeordsanalyse også giver viden om, hvilke emner og spørgsmål du bør besvare igennem indholdet på din nye webshop. Når du ved hvad din målgruppe efterspørger, så bliver arbejdet med at producere og målrette dit indhold også langt mere effektivt.

Besvar brugernes spørgsmål med dit indhold

Indhold er en vigtig del af din markedsføring. Med indhold fortæller du målgruppen og søgemaskiner hvem du er og hvad du tilbyder. For søgemaskinerne betyder det, at de kan indplacere dig i søgeresultaterne, på relevante søgeord, der skal generere trafik til din webshop. Uden trafik er din webshop blot en øde ø så det er vigtigt, at du arbejder på at få masser af relevant trafik derind. Du bør ligeledes lægge ekstra vægt på at få produceret godt indhold til din webshop. Godt indhold besvarer brugernes spørgsmål og imødekommer deres intention. F.eks. om de er klar til at købe, søger information eller vejvisning hvis du har en fysisk butik.

 

Oparbejd sin synlighed med SEO optimering

Hvis en stor del af din målgruppe søger efter dine produkter i Google, så er det vigtigt, at der bliver arbejdet med din søgemaskineoptimering (SEO). Hos Citona har vi arbejdet med SEO optimering i rigtig mange år og her er målet, at få din webshop højt placeret på relevante søgeord. Der er desuden rigtig mange faktorer der spiller ind i det samlede regnestykke. Udover at godt indhold er essentiel så skal der også optimeres på mange andre parametre, herunder både on-site og off-site i form af linkbuilding fra eksterne medier. Vil du vide mere om hvad disse parametre dækker over, så kan du finde mere information i vores SEO-guide eller på vores blog.

 

Styrk dit salg med annoncering i Google Adwords

Som studerende har du nok ikke det helt store markedsføringsbudget i starten. Men hvis du har arbejdet med SEO som beskrevet ovenfor, så er du måske allerede begyndt at generere omsætning i din webshop. I dette tilfælde kan du taget skridtet videre og kigge på dine muligheder indenfor annoncering. Når det kommer til annoncering så anbefaler vi som udgangspunkt Google Adwords, da mulighederne her er enorme. Med en webshop kan du benytte Google Shopping til at få visuelle produktannoncer i søgeresultaterne. Disse annoncer kommer kun frem når målgrupperne søger specifikt efter dit produkt, hvilket betyder, at deres konverteringsrate ofte er langt højere end mere traditionel markedsføring. Vælger du at gøre brug af Google Adwords, så er det ligeledes vigtigt med løbende optimering. Det er her du for alvor kan øge dit investeringsafkast og det er derfor også vigtigt, at du får sat et analyseværktøj op så som Google Analytics med e-handelssporing. Hvis du vil vide mere om hvordan du gør dette så er du velkommen til at kontakte os. Løsningen vil nemlig afhænge af hvilken webshop du har. 

At starte en webshop som studerende kan være en stor mundfuld. Der er rigtig mange ting man skal undersøge, indhold man skal producere og ting man skal analysere, for at resultatet bliver godt. Vi håber at denne guide har være en hjælp til at se mulighederne og til at komme videre med din iværksætterdrøm.