Bør du dygtiggøre dig inden for søgemaskineoptimering?
Som studerende inden for IT og marketing er der nok at læse og sætte sig ind i, det er jo ikke ligefrem simple overskuelige områder, hvor 12 tallerne rasler ind ved et par timers læsning om ugen.
Det er brede områder og på samme tid meget dybe, så det vil oftest være en fordel at vælge et særligt felt at fokuserer på.
Fælles for alle uddannelserne på området er dog, at der ikke som sådan er en universitetsuddannelse inden for søgemaskineoptimering trods det er et yderst vigtigt fagområde, der burde være inkluderet som fag på langt de fleste web og IT uddannelser i dag.
Det betyder derfor også, at der hvert eneste år udklækkes nye kandidater og dygtige webfolk uden den mindste indsigt i området.
Den store udbredelse af Google i Danmark (har omkring 90% markedsandel) betyder, at du med sikkerhed vil komme til at stifte bekendtskab med begrebet før eller siden, hvis du kommer til at arbejde med web eller online marketing og derfor kan vi kun anbefale dig, at dygtiggøre dig inden for området sideløbende med din nuværende eller planlagte uddannelse.
Sørg for at forstå de grundlæggende principper
Eksperterne inden for søgemaskineoptimering har brugt mange år på at opbygge den viden de har og det kræver bunkevis af praktiske cases og forsøg, at gennemskue hvilke knapper der skal drejes på, når et website skal rankes højt i Google.
Det kan du desværre ikke helt læse dig til, det kræver ganske enkelt som så meget andet mange års praktisk erfaring.
Men du kan sætte dig ind i de grundlæggende principper og på den måde opnå en basisviden.
Det vil ganske enkelt være et enormt plus på dit CV, da langt de fleste virksomheder benytter SEO som en del af deres online markedsføring.
Sådan kommer du i gang med SEO
Der er flere muligheder og fælles for dem alle er, at du har behov for et par blogs eller websites, så du kan komme i gang med at indsamle erfaringer fra eget arbejde.
På nettet kan du købe grundbøger, hvor kvaliteten og afdækningen af området er svingende.
Der er særligt to bøger som her skiller sig ud.
Det er SEO Lex af Thomas Rosenstand og SEO 2.0 af Mikkel Demib.
Priserne er tårnhøje og som studerende er det måske en bedre ide, at se nærmere på mulighederne for gratis viden online.
Her er mange muligheder og en af dem finder du gemt godt væk på SEO bureauet Connect-Media.dk website.
Gå ind på websitet og klik i bunden på Sitemap, her finder du et ekstra sitemap og et link til en af nettets mest omfattende danske guides – helt gratis.
Af andre guides kan vi nævne den mindre Google-optimering.dk som også er et godt sted at starte.
Du får et forspring med SEO
Nærmest lige meget hvad du kommer til at arbejde med inden for web, IT og online marketing vil du komme i en situation, hvor basisviden inden for søgemaskineoptimering er nødvendig.
Bliver du ansat til at designe websites, er det i langt de fleste bureauer et krav, bliver du IT ansvarlig i en større virksomhed, vil websitet ofte hører under dit ansvar og naturligvis også sitets performance i organiske søgninger.
Her vil du også få ansvaret for indkøb af SEO ydelser fra eksterne bureauer og der vil din basisviden være et ”MUST”.
Det betyder, at et ansættelsesudvalg vil se det som en stor fordel, at du allerede har tilegnet dig den viden før ansættelsen og ikke nødvendigvis skal af sted på hundedyre kurser = du får med det samme et ekstra plus.
Rigtig god læsning