Start virksomhed op som studerende – sådan bliver du synlig
Flere og flere studerende vælger at starte egen virksomhed, blandt andet på grund af det populære program Løvens Hule på DR1.
Men det at starte virksomhed er ikke så lige til. Det ses også tydeligt at ikke alle deltagere i det populære program har fået helt styr på deres tal og markedsføring, hvilket gør at investorerne ikke vil investere i dem.
Har du selv fået en ide til at starte en virksomhed op og vil du gerne ud med budskabet, så er det ikke altid nok at stille op i Løvens Hule og håbe på en investering. Der skal kunder til. Kunder er hele grundlaget for at du kan have en virksomhed.
Faktisk bør du lave en markedsføringsplan fra bunden af, hvor alt bliver gennemgået, så du får et overblik over din ide, dit marked og dine udfordringer.
Men vigtigst af alt er kunderne.
Hvordan får du så fat i de kunder?
Som udgangspunkt er det lige meget hvad du sælger. Alt kan sælges. Det er blot et spørgsmål om at finde de rette kunder på det rette tidspunkt. Og kunder er helt klart det sværeste at få fat i, da de enten har så mange andre muligheder at vælge imellem, eller de ikke kan se hvad deres behov er.
Først og fremmest handler det om at gøre sig synlig. Hvis ikke kunderne ved din virksomhed findes, så kommer de heller aldrig og køber noget. Og hvis du reklamerer til den forkerte målgruppe, fordi du ikke har gjort dit forarbejde godt nok, så mister du en masse penge på ingenting.
Hvordan bliver du synliggjort overfor kunderne?
Det gælder om at investere sit markedsføringsbudget på den mest fornuftige måde.
Du kan investere i en masse online reklamer, både på Facebook, Instagram, Google og så videre. Det skal nok give dig kunder, hvis du formår at ramme din målgruppe. Men noget der stadig virker, og som er meget mere enkelt, er reklameartikler, som skaber synlighed i det offentlige rum.
I denne online tid vi lever i er det ret old-school at bruge fysiske produkter til at tiltrække opmærksomhed. Men ikke desto mindre, så er det en del af den psykologiske påvirkning at man husker bedre når man rører ting eller kan sætte dem ind i en sammenhæng. Derfor husker vi bedre brands, som vi bruger til daglig. Netop fordi vi rører ved dem.
Hver dag bliver du udsat for reklameartikler i det offentlige rum, uden at du tænker over det. Og det er andre mennesker, der er de levende reklamesøjler. Mærkevarer og t-shirts med tryk er populære og vi elsker at have det på, da det både viser status og standpunkt, da mange t-shirts har fået tryk enten et logo eller et statement på.
Tænk hvis det var dit eget brand du så på gaden. Hvilken følelse ville det ikke give dig?
Sådan starter du selv
Som studerende har man lov til at bygge en virksomhed op ved siden af sine studier. Alt det kræver er vilje og en lille smule mod. Faktisk er mod ikke det vigtigste som studerende, da du jo har sikkerhedsnettet med din SU. Så hvis du kan leve for den, kan du sagtens starte en lille webshop eller online konsulentvirksomhed.
Det første du skal gøre er at skaffe et CVR nummer. Egentlig behøver du ikke dette før du omsætter for 50.000 kr., men hvorfor ikke drage nytte af at kunne trække momsen fra udgifterne fra første faktura? Ulempen ved at momsregistrere sig er dog at man får en udvidet selvangivelse. Så du skal være klar på lidt mere papirarbejde fra første dag.
Derudover er det vigtigt at sørge for at holde styr på regnskaberne. Det gør du let med et af de gratis regnskabsprogrammer der findes.
Så er du faktisk køreklar og mangler bare at få dit koncept på plads. Og så har du selvfølgelig fået lavet den forretningsplan, som både viser hvem dine kunder og konkurrenter er, så du kan skille dig ud.
Start ud i det små
Som nystartet er det dog fint at starte ud i det små. Derfor kan du blot trykke nogle få t-shirts eller poloer først og bruge dem til dig selv og dine hjælpere på en messe. Så gaber du heller ikke over mere end din SU kan bære.
Det er helt klart en fordel at supplere din online markedsføring med denne slags unikke offline markedsføring. Ved at gøre dig synlig i gadebilledet, bliver du også husket senere. T-shirts er også noget af det folk beholder i længst tid og hvis du har skabt dig et brand, så betaler kunderne jo faktisk penge for at reklamere for din virksomhed.
Måske er det faktisk din forretningsplan at sælge t-shirts med tryk? Så giver det jo endnu mere mening for dig med offline markedsføring.
Du kan evt. starte en trend ved at gå med dine t-shirts til hverdag, så nysgerrige sjæle vil spørge hvor du har købt den. Det er ikke så tit det virker at presse sine produkter ned over hovedet på sine venner. Det er bedre at skabe en stilfuld branding, som de så opdager på Facebook, hvor de efterfølgende ser at det er populært at gå med det og derefter selv vælger at gøre det.
Når eventyret slutter starter et nyt
Måske lykkes det ikke for dig at få rigtig luft under vingerne på din første virksomhed. Bare rolig, det er helt almindeligt at de færreste finder den niche eller det produkt de kommer til at leve af resten af livet, som iværksætter.
Men så prøver du bare igen med et andet produkt, hvis det virkelig er den vej du gerne vil gå. Aldrig giv op, men giv alt hvad du har så længe du kan. Når du er studerende har du faktisk allermest tid, så bare giv den gas og held og lykke med det!