Nægtet boarding på dit fly? Det kan du gøre og har ret til

Nægtet boarding på dit fly? Det kan du gøre og har ret til

Nægtet adgang på flyet 

Har du prøvet at blive nægtet adgang på din flyrejse, fordi der var for mange passagerer og ikke plads nok på flyet?

Mange flyselskaber sælger faktisk flere billetter til deres afgange, end der er sæder i flyet. Det lyder måske lidt underligt, men det er meget normalt. Der er ofte passagerer som ikke når deres fly, eller af forskellige grunde aldrig dukker op i gaten. Det ved flyselskaberne ikke i forvejen, og derfor ender de med at flyve med tomme pladser. For at tjene på det, så sætter de ganske enkelt flere billetter til salg, end der er sæder i flyet. Velvidende om at der ikke er pladser nok, hvis alle dukker op i gaten. Men det er en risiko, de er villige til at tage, for at tjene penge.

Men hvad gør du, hvis det er dig som står i lufthavnen, og ikke kan komme med dit fly, fordi der ikke er pladser nok. 

Det kan være frustrerende nok i sig selv, når man står med sin flybillet, pas og har været i lufthavnen til tiden, og så får man ikke engang lov til at rejse. Men noget der kan være endnu mere frustrerende, det er, når man bagefter opdager, at man faktisk kunne få noget ud af det, i form af rigtig god kompensation eller en ny gratis rejse. AirHelp er en tjeneste der hjælper rejsende med at kende deres rettigheder, hvis noget skulle gå galt på en flyrejse, og de hjælper blandt andet også, hvis du er blevet nægtet adgang på dit fly.

 

Råd til hvad du kan gøre, hvis du bliver nægtet adgang

Du skal først og fremmest være klar over, at der er forskel på om du frivilligt har opgivet din plads i flyet, eller om du mod din vilje er blevet nægtet adgang af flyselskabets personale.

I tilfælde af et overbooket fly, vil personalet altid tilbyde lokkemad, for at få nogen til at opgive deres plads frivilligt. Det kan være en ny rejse, madkuponer, hotelophold, førsteklasse osv. Hvis der ikke er nogen som frivilligt opgiver deres sæde, så vælger flyselskabets personale tilfældigt de enkelte personer, der ikke kommer med. Og hvis du er en af de uheldige, der ikke må gå ombord, skal du vide at du har krav på erstatning.

Bemærk, hvis du frivilligt har givet din plads op, og har taget imod flyselskabets tilbud, er du ikke længere berettiget kompensation. Det kan dog nogle gange betale sig at tage imod flyselskabets tilbud, hvis det er bedre end det, du ellers er berettiget til. Og hvad har du ret til, spørger du måske?

 

Det må du kræve ved nægtet adgang

Udover at tilbyde dig ekstra service i lufthavnen i form af mad og drikke, kan du ved nægtet adgang på dit fly, kræve følgende:

  • Du kan bede om en refundering af billetten inden for 7 dage og en billet hjem igen, hvis du er i udlandet.
  • Adgang til et andet fly med samme destination, og hvis der ikke findes et fly indenfor rimelig ventetid, skal flyselskabet betale for evt tog eller busbillet til din destination.
  • Til sidst kan du også bede om en gratis flyrejse til en ny destination på et senere tidspunkt.

 

Kompensation ved 3 timers forsinkelse eller mere

Hvis du ikke får en ny rejse inden for 3 timer, eller du i sidste ende er mere end 3 timer forsinket til din destination, kan du kræve erstatning. Og afhængigt af hvor lang din rejse er, kan du få følgende i kompensation:

 

  • €250 (ca 1.870 DKK) for flyrejser med en afstand på 1500 km eller mindre
  • €400 (ca 2.990 DKK) for flyrejser med en afstand på mellem 1500 og 3500 km
  • €600 (ca 4.485 DKK) for flyrejser med en afstand på mere end 3500 km

 

Tilfælde hvor du ikke kan kræve erstatning

Du kan ikke få kompensation, hvis du ikke har tjekket ind i tide, eller hvis du dukker for sent op i gaten. Flyselskabet vil på forhånd fortælle dig hvornår du senest skal checke ind, og hvornår gaten lukker, hold derfor øje med disse tidspunkter ved booking af din rejse. Hvis du ikke kan fremvise gyldigt identifikation eller visa (hvis nødvendigt) til din destination, må flyselskabet efter EU’s retningslinjer lovligt nægte dig adgang, og så kan du heller ikke kræve erstatning.