Hvad står ”T” for i t-shirt, og hvor kommer t-shirts egentlig fra?
Hvem har fundet på idéen om at skære ærmerne af en trøje og kalde den en t-shirt? Hvorfor har den overhovedet et ”T” i sit navn? Vi har kigget i gemmerne og fundet ud af, at t-shirts er meget andet end deres t-form antyder.
T-shirts er en t-formet trøje med korte ærmer. Som alt andet moderne herretøj, startede det med soldaterne, der skulle bære ens tøj. Ifølge "Uniform Regulations of the United States Navy” (1905) skulle soldaterne i flåden bære en trøje under deres uniform. Denne undertrøje blev mere fremtræden i hele den amerikanske hær under første verdenskrig. De fleste soldater tog efterfølgende denne mode med hjem i deres klædeskab.
Kort efter slutningen på første verdenskrig i 1920, blev forfatteren F. Scott Fitzgerald den første person til at bruge ordet t-shirt i hans novelle, ”This Side of Paradise”. Det var en af de ting som hovedpersonen bragte med sig til universitetet. En snært af den moderne t-shirt blev også skabt på universitetet med navnet: Crew Neck T-shirt. Disse blev produceret i 1932 på University of South Carolina, som datidens football-spillere kunne have på indenunder deres beskyttelse – som et let, absorberende og behageligt stof. Populariteten gik herefter kun en vej, og det var op.
Anden verdenskrig gjorde t-shirts sexet
Da anden verdenskrig brød ud var den moderne t-shirt et alle mands eje i de amerikanske skoler. Også mange arbejdere brugte den, dog mest som en undertrøje. T-shirten så dog sit største gennembrud i slutningen af anden verdenskrig, hvor soldaterne inkorporerede den med resten af deres klædeskab.
Dens popularitet steg yderligere, da Marlon Brando brugte en tætsiddende og biceps-svulmende t-shirt i filmen, ”A Street Car Named Desire”, fra 1951. Brandos præstation og succes kunne måles på salget af t-shirts og dens ry. Den var blevet en “sexet, stand-alone trøje”.
Det tog heller ikke lang tid for de fleste virksomheder og dernæst producenterne at forstå den blanke t-formede trøjes marketings potentiale. Typer som Roy Rogers og Walt Disney brugte efterfølgende t-shirts som reklameskiver. De gav dem print af deres figurer og film – til stor glæde for fans af dem. Først i 1960’erne blev det dog socialt accepteret at gå med disse forskellige former prints på t-shirts, da 1950’ernes konforme mode ikke tillod at udtrykke sig på andre måder, end den der var socialt accepteret.
I 1994 overgik den amerikanske tøjprint-industri bilindustrien i arbejdsstyrke, de var over en 1 million arbejdere og omsatte for over $83+ milliarder dollars årligt.
Hvad er t-shirten i dag?
Lektor på Kunstakademiets Designskole Maria Mackinny-Valentin kalder T-shirten for ”modens Big Mac – den fås overalt på lige fod med gummisko og jeans. Alligevel er det her, vi udtrykker vores holdninger gennem trykte budskaber.” T-shirten kan således karakteriseres, på den ene side, som en evig kilde til udstilling af ens synspunkter og holdninger. På den anden side er den lige så meget et udtryk for, at jagten på et anonymt, blankt og stilrent look er noget de fleste, der køber t-shirts, stræber efter.
Det kan godt være t-shirten er en t-formet trøje, men det t-formede viser således meget mere, end den egentlig var tiltænkt.