Generation Y er loyale

Generation Y er loyale

Nyuddannede unge, der har fået deres første job efter første halvår i år 2000 var i forvejen kåret som jobshoppere af fremtidsforskere. Virkeligheden viser sig dog, at være en ganske anden. De unge er faktisk ganske loyale over for deres arbejdspladser.
Langt de fleste (75 %), tilhørende generation Y, der deltog i den store internationale undersøgelse svarede at de forventede kun at have mellem to og fem arbejdsgivere i løbet af deres karriere. Derimod svarede blot 7 % at de forventede at skulle arbejde for mere end 10 forskellige arbejdsgivere igennem deres karriere. Dermed smuldrer generation Ys image som jobshoppere ganske kraftigt. For så længe virksomheden de er ansat i byder på ordentlige forhold ønsker de unge ikke at søge nye jobs. Det vigtigste for gruppen af unge mht. arbejdspladsen er, at de etiske forhold i virksomheden er i orden. Mere specifikt ønsker generation Y, at være i virksomheder der har CSR (Corporate Social Responsibility ) værdier der matcher deres egne. Faktisk vil 86 % fravælge virksomheder (også dem de er ansat i pt.), hvis de ikke matcher. Anna Gitte Lund fra Novo Nordisk udtaler til Børsen at ”CSR-området træder meget tydeligt frem i forhold til, at de unge kan identificere sig med virksomhedens værdier og være stolte af deres arbejdsplads”. Som det fremgår skal loyaliteten ikke forstås på samme måde som arbejdere havde i gamle dage. Den er der kun hos de unge, hvis virksomhedens værdier er matchende og de får mulighed for personlig udvikling og karriereplaner i de givne virksomheder. Derved er det ikke bonusser og høj løn, der er det vigtigste for generation Y. Det handler i stedet om udvikling og Coaching. Faktisk så meget, at 98 % af de deltagende i undersøgelsen ligger meget stor vægt på en tæt og personlig sparring samt udvikling via en personlig coach, eller mentor i virksomheden de er ansat i. Anna Gitte Lund udtaler yderligere til Børsen at ”Hvis de er dygtige og samtidig får de udviklingsmuligheder, de skal have, er de meget værdifulde medarbejdere for virksomhederne. De er loyale i de virksomheder, hvor de får lov til at udvikle sig, og det betyder, man skal have en kultur, hvor der er rum og tid til personlig sparring”. Kilde: Børsen