Elcyklist eller knallert-knold?
Du har bade lugtet, hørt og følt irritationen. En knallert kommer susende forbi, måske dyttende og med en ølkasse bag på. Heldigvis er der nu et alternativ til dig, der ønsker at kunne komme let rundt, uafhængig af offentlig transport og uden at købe egen bil eller knallert. I takt med at elcykler bliver mere udbredte i Danmark, bliver teknologien forbedret og kommer ud blandt miljøbevidste studerende.
Uden sved, rejsekort eller benzin
Når flere studerende i dag viser interesse for elcyklen, skyldes det både de højere priser for offentlig transport, et ønske om at nå frem til sin destination uden for meget sved på panden og et ønske om at være mere miljøvenlige.
Med elcyklen opstår muligheden for netop dette. Du lader batteriet op natten over og har så – alt efter batteriets kapacitet og cyklens forbrug nok strøm til at køre mellem 30 og 70 km med motoren slået til uden at udlede ret meget CO2.
En farligere cykeltur
Helt uden en bagside er elcyklen dog ikke. For mens priserne for elcykler falder i takt med tiden, ser det ud fra statistikken ud til, at en tur på elcyklen stadig er farligere end en tur på en normal, rugbrødsdrevet cykel uden motor.
En undersøgelse fra Vejdirektoratet viser, at hver 10. dansker, der er omkommet i trafikken de seneste tre år kørte på en elcykel. Dette er relativt mange i forhold til antallet af Med til den undersøgelse skal det også være, at fælles for dem alle var, at de var over 63 år.
Det hører altså med, at det er ældre mennesker, der er mest udsat for fare, når de bevæger sig i trafikken. Derfor giver det ikke mening entydigt at give elcyklen ’skylden’ for dette. Efterhånden som der kommer flere unge med elcykler, er forudsigelsen at der vil ske et fald ’risikoen’.
Er du blevet tændt på idéen?
Hvis du som ung, godt kunne tænke dig at være en af de første til at være med på bølgen, kan du kigge forbi bloggen DinElcykel.dk, hvor der forskellige guides og tests af elcykler.
//Denne nyhed er lavet i samarbejde med DinElcykel.dk