Adobe uddeler international designpris for 12. gang

Adobe uddeler international designpris for 12. gang

Adobe har fundet vinderne af den 12. årlige Adobe Design Achievement Awards (ADAA) ved konferencen DesignThinkers 2012 i Toronto. Studerende og undervisere fra 70 lande konkurrerede i en række kategorier, fx illustration, spildesign, foto og print. Arrangementet blev afholdt med de anerkendte designere Sean Adams og Noreen Morioka som værter.

Ved dette års Adobe Design Achievement Awards hædrede Adobe de studenter og undervisere, hvis vindende projekter var blevet udvalgt blandt 41 finalister ud af næsten 5.000 projekter fra 70 lande. Studerende inden for grafisk design, fotografi, illustration, animation, digitale film, udvikling og it var inviteret til at deltage i konkurrencen enten individuelt eller som grupper. Arrangementets værter var de to anerkendte designere Sean Adams og Noreen Morioka, der bl.a. har arbejdet med visuel identitet for en lang række internationale brands. 

De vindende studerende blev fundet i 13 kategorier, bl.a. interaktive medier, video og traditionelle medier, mens underviserne blev bedømt i tre kategorier med fokus på innovative undervisningsmetoder. Alle de vindende projekter ved ADAA blev fremvist på et særligt galleri på DesignThinkers 2012-konferencen.

“I en global, konkurrencedygtig verden vil de studerende, som kan udtrykke deres idéer og løse deres problemer på kreative måder være de mest succesrige,” siger Jon Perera, vice president of education hos Adobe. “At anerkende talenter blandt den næste generation af designere er en del af Adobes bredere forpligtelse i at fremme kreativ tænkning i uddannelsessektoren.” 

 

Samarbejde med international designorganisation  

Det er fjerde gang Adobe og Icograda går sammen om konkurrencen. De vindende studerende blev valgt ud fra, hvor originalt og effektivt de formåede at kommunikere og anvende en række Adobe-produkter. Underviserne blev vurderet efter undervisningsinnovation og udviklingen af applikationer for en bedre undervisningsoplevelse. Vinderne vandt bl.a. Adobe-software og pengepræmier.

“Nu hvor vi nærmer os vores 50 års jubilæum, er Icograda stolt over at se tilbage på, hvad vi har opnået med Adobe-partnerskabet,” siger Marilena Farrggia, administrerende direktør for Icograda. “Sammen har vi skabt en platform for international tilstedeværelse, muliggjort et netværk af brancheekspertise og udviklet et mentorprogram, som fremmer muligheden for digital kreativitet globalt.”

Se vinderproduktionerne her


Om Icograda

Icograda (International Council of Graphic Design Associations) er en sammenslutning af verdens professionelle designere. Icograda er etableret i 1963 og arbejder for at udbrede kendskabet til kommunikationsdesigneres vigtige rolle i samfundet. For mere information, besøg www.icograda.org.