5 ergonomiske tips til den studerende

5 ergonomiske tips til den studerende

I løbet af studieårene er der mange bøger, der skal læses, mange emner, der skal researches og mange opgaver, der skal skrives. Derfor er en ergonomisk arbejdsplads også vigtig, mens du studerer

I den travle hverdag glemmer de fleste, hvor vigtig ens holdning og skrivebordsplads er for kroppen. Det er især vigtigt, mens du er studerende, hvor du bruger mange timer om dagen foran skærmen og med hovedet nede i bøgerne.

Gør plads til at studere i dit hjem

Når du studerer derhjemme, er du måske tilbøjelig til at ligge i sengen eller sætte dig i sofaen med din computer i skødet. Men det er en dårlig idé, fordi du kommer til at sidde med foroverbøjet hoved og nemt kan komme til at spænde i skuldrene. Derfor bør du indrette en plads i din lejlighed med nogle gode ergonomiske møbler, hvor du kan sidde ordenligt og studere. Hos Holmris.Online finder du et bredt udvalg af ergonomiske kontormøbler, der sikrer dig den rette arbejdsstilling.

Indstil din stol korrekt

Når du skal indrette en studieplads i din lejlighed, er det vigtigt, at du vælger en god stol, som passer til din krop. Noget af det vigtigste, når du sidder og arbejder ved et skrivebord, er din holdning. Sørg derfor for, at du har den rette lændestøtte, så du undgår at krumme i ryggen. Derudover skal begge fødder være placeret på gulvet, og dine knæ skal have en vinkel på lidt over 90 grader, for at du har den bedste stilling, når du sidder på stolen.

Få skærmen op i den rette højde

Døjer du med smerter i nakken, er det højst sandsynligt på grund af en forkert skærmhøjde. For at finde den rette skærmhøjde, skal du kigge på din computerskærm og lægge mærke til, om du kigger ned. Hvis du bøjer i nakken eller i overkroppen, skal din skærmhøjde ændres. Prøv at få din skærm placeret højere, så du holder dit hoved højt hele tiden, mens du arbejder ved din skærm. Hvis det ikke fungerer for dig, er en monitorarm en rigtig god hjælp. Den monteres nemt på bordpladen og giver dig mulighed for at indstille skærmen til din øjenhøjde, så du automatisk retter din nakke op.

Sørg for at have en god belysning

En god belysning ved dit skrivebord er langt vigtigere, end de fleste forestiller sig. Du skal derfor undgå at sidde med ryggen til vinduet, da lyset påvirker arbejdsmiljøet og din arbejdsindsats. Sidder du med ryggen til vinduet, risikerer du desuden reflekser i skærmen, der medfører spændinger, sammenknebne øjne og skæve arbejdsstillinger. Arbejder du om aftenen, skal du også sørge for at have en god lyskilde, så du hele tiden har en god belysning ved din studieplads. Har du ikke allerede en god lampe ved dit skrivebord, kan du finde billige bordlamper her.

Arbejd stående en gang imellem

Det er sundt for din krop og din holdning at stå op og arbejde en gang imellem. Men det er vigtigt, at du står korrekt. Mange har dog en tendens til at stå og hænge på hoften, hvilket ikke er sundt for kroppen. En god metode til at undgå at hænge på hoften er at sætte det ene ben foran det andet, når du står op ved et skrivebord. Hvis du ved, at du kommer til at arbejde ved computeren i mange timer, er det også en god idé at holde en pause, hvor du går eller løber en tur. Både kroppen og hovedet har brug for at komme lidt væk fra arbejdet, for at du kan blive ved med at arbejde effektivt.

Med disse råd kan du undgå de smerter, som mange får, når de sidder og studerer derhjemme. Det sikrer dig samtidig en mere effektiv arbejdsindsats og giver dig en større motivation for at få noget fra hånden.