Hold dig ung hele livet

Hold dig ung hele livet

Flere studerende er begyndt at få ondt i ryggen, fordi de sidder ned mange timer om dagen. Som ung tænker vi ikke altid over, at det kan have store konsekvenser for os senere i livet, hvis vi ikke holder os i gang.

Det er vigtigt at bevæge sig allerede i en tidlig alder, både pga. nutiden og fremtiden. Det er ikke rart at have ondt i ryggen som studerende, da det begrænser dig i dit liv. Hvis du f.eks. læser til en eksamen, så er rygsmerter ikke optimalt, fordi det gør det ekstrem svært at koncentere.

Det bliver kun værre med tiden, hvis du ikke sørger for at få styr på det allerede nu. Du kommer til at kunne mærke det, når du bliver gammel, hvis du ikke har lavet motion som ung.

Generelt undgår du rygsmerter ved at bevæge dig ofte og dyrke motion.

Alt sport er godt

Det er underordnet, hvad du godt kan lide at lave af motion. Det er klart, at nogle motionsformer er bedre end andre, hvis det kun handler om ryggen. Yoga og gymnastik er virkelig godt, da du bruger tid på at styrke dine led og muskler.

Men i sidste ende er det vigtigste, at du sørger for at bevæge dig. Hvis du er stiv i kroppen, vil det også være lettere at opdage, når du begynder at dyrke motion.

Vi kan anbefale styrketræning, da du styrker dine muskler i hele kroppen, og det vil gøre en kæmpe forskel for dit velvære. I styrketræning bruger du meget dine ben og ryg, da det er kæmpe og stærke muskelgrupper.

En anden god sport er svømning, da det både giver cardiotræning og styrker din krop gevaldigt. Hvis du begynder at svømme i en svømmehal og gerne vil svømme hurtigt, så vil vi anbefale dig, at du investerer i nogle gode badebukser. Find nogle som du kan lide at have på. Du kan få alverdens forskellige badebukser på markedet så vælg nogle, som du kan lide at have på.

 

Stræk ud for din fleksibilitets skyld

Uanset om du vælger en sportsgren eller motionsform som løb, så er det altid en god idé at strække ud, så du får en fleksibel krop. Hvis du dyrker meget motion og aldrig strækker ud, så risikerer du let at få skader.

Hvis du lige er gået i gang med at dyrke motion, og dermed bevæge din krop, så kan du godt opleve ekstra rygsmerter i starten, fordi din krop bliver brugt på en ny måde. Her er det en god idé med sidde- og støttepuder i starten, fordi de skåner dig for meget af den smerte, som du ellers vil opleve. Det er vigtigt at købe en pude, som er lavet til maksimal komfort.

Husk at der ikke er noget galt med at sidde ned i mange timer, men det kan være en god ide at rejse sig om hver eneste time og strække ud. På den måde sørger du for, at din ryg hele tiden holdes i gang.

Du skal huske på, at vores krop er bygget til at blive brugt. Så skynd dig at komme i gang med at træne.