Gorillas – dagligvarer til den dovne studerende

Gorillas – dagligvarer til den dovne studerende

Sponsoreret indhold:


Gorillas er en on-demand mad- og dagligvareleveringstjeneste, der opererer i flere lande, herunder Danmark, Tyskland, Frankrig, Holland og Storbritannien blandt flere andre.


Kunder på platformen kan vælge mellem en række produktkategorier, herunder dagligvarer, alkohol og meget mere.


Det er ret nemt at bruge Gorillas. Først registrerer kunderne sig på tjenesten, enten på virksomhedens hjemmeside eller ved at downloade en af dens mobilapps (tilgængelig på Android og iOS).


Efter at have indtastet placering og betalingsoplysninger, kan kunder gå videre og gennemse de hundredvis af varer, der er tilgængelige til levering. Herefter kan kunden lægge sin første ordre – fx ved hjælp af en Gorillas rabatkode, der giver 100 kr. gratis.


 


Leveret på 10 minutter


Gorillas lover, at ordrer kan og vil blive leveret på 10 minutter. Dette er muliggjort af, at Gorillas driver sit eget sæt af varehuse (også kaldet ”mørke butikker”, da kunderne ikke har adgang), hvor produkterne opbevares og leveres fra.


I modsætning hertil arbejder leveringsplatforme som Instacart sammen med andre detailhandlere (såsom supermarkeder) for at levere deres produkter. Den proces tager normalt betydeligt længere tid, fordi leveringschaufføren skal gennemsøge dusinvis af hylder for at finde alle de relevante produkter.


Virksomheden leverer desuden sine cykelbude deres eget sæt Gorillas-mærket tøj samt elektroniske cykler. Reelt er et stort antal af cykelbudene ansat i virksomheden i modsætning til at arbejde som freelancere, som det fx foregår hos Wolt m.fl.


 


Gorillas historie


Gorillas, med hovedkontor i Berlin, Tyskland, blev grundlagt i 2020 af Kağan Sümer (CEO) og Jörg Kattner.


Begge grundlæggere fik betydelig ledelses- og iværksættererfaring, før de lancerede Gorillas. Kattner hjalp med at opbygge Jumia, en af Afrikas største e-handelsbutikker (stærkt finansieret af tyske VC Rocket Internet).


Derefter beklædte han forskellige ledende stillinger hos HelloFresh, først som landechef for Schweiz og derefter som dets COO.


Sümers karriere har bestemt været lidt mere turbulent. Efter sin eksamen fra universitetet i Tyskland besluttede han at cykle fra Istanbul (hvor han voksede op) hele vejen til Kina.


Efter ni måneder på farten vendte han tilbage til Istanbul for at lancere sin første startup. Kuru, en platform, der matcher kunder til renseributikker, blev desværre lukket efter et år.


Han sluttede sig derefter til konsulentvirksomheden Bain og vendte til sidst tilbage til Tyskland, hvor han sluttede sig til Rocket Internet for at starte en virksomhed sammen med dem.


Denne virksomhed blev til ”Lyght Living”, en app, der tillader kunder at leje møbler i en begrænset periode. Endnu en gang blev virksomheden lukket inden for otte måneder.


Uberørt af sine tidligere fiaskoer begyndte Sümer straks at arbejde på sit næste foretagende. Denne gang hentede han inspiration fra sit hjemland.


Onlineleveringstjenesten Getir havde netop annonceret en af Tyrkiets største finansieringsrunder og var ved at komme alvorligt op. I USA havde Gopuff netop annonceret en runde på 750 millioner dollar ledet af Softbank.


Kraftigt inspireret af ovenstående, besluttede Kağan Sümer at starte Gorillas op. Virksomheden er på rekordtid blevet en såkaldt ”unicorn” og har i dag en markedsværdi på over 1 milliard dollars.