Dygtige undervisere er folkeskolens fremtid

Dygtige undervisere er folkeskolens fremtid

Langt de fleste mennesker husker tilbage på en enkel lærer fra folkeskoletiden eller gymnasietiden, som har sat et præg på deres liv. Dette præg har læreren sat ved simpelthen at være en fantastisk lærer.

Men er der rent faktisk et sammenhæng mellem den dygtige underviser og elevers evner til at lære? Langt de fleste vil mene, at de vil lære mere, hvis de havde et positivt forhold til underviseren.

 

Hvad er den autentiske lærer? 

Begrebet omkring den autentiske lærer blev introduceret af professor Per Fibæk Laursen. Han foretog et studie, der omhandlede 30 læreres undervisning. De 30 udvalgte lærere kunne alle karakteriseres ved at være gode lærere. De havde arbejdsglæde, ægthed og gennemslagskraft.

Dette studie viste, at eleverne lærte mest, hvis de blev undervist af en af disse lærere. Men hvordan forklarer man det? Det bedste og mest brugte argument for dette er, at en person, som brænder for at formidle sit stof, er en person, som man nemt kan lære fra. Hvis dette skal være sandt, så er der dog et krav – læreren skal være autentisk og han skal lave autentisk undervisning

Når man taler om den autentiske lærer, så taler man altså om en lærer, som er personligt involveret, og som brænder for at lære fra sig. Således er en varm og engageret lærer altså en hel del mere succesfuld end en kold og ligeglad lærer. 

For at sikre fremtiden for de kære unge mennesker, som i dag huser vores skoler landet over, skal vi altså have ansat passionerede lærere, som kan sikre, at eleverne får den optimale undervisning.

 

Hvordan arbejder den autentiske lærer? 

Det vigtigste for den autentiske lærer er, at de vil noget med deres undervisning. Denne lærer finder den perfekte balance, som der skal være mellem faglighed og interesse for eleverne.

Det er også helt essentielt, at man forstår, at der ikke findes to ens lærere. Der er altså ikke en opskrift på, hvordan en lærer skal agere for at få en klasse til at lære noget.

Det handler nemlig i høj grad om at have nogle redskaber, som man kan hive frem, og herudover er det blot vigtigt, at man kan omstille dig, hvis man for eksempel skal undervise fire forskellige klasser på en dag. Dette vil nemlig være mange forskellige elever på mange forskellige aldre og med meget forskellige behov. 

Udover dette, så har den autentiske lærer en klar plan, som læreren arbejder ud fra. Denne plan er opdelt i fem punkter. 

Viden – Hvad er pensum, og hvad skal eleverne vide efter skoleåret?
Læring – Hvilke metoder vil læreren anvende til at undervise?
Undervisning – Hvordan stimulerer man bedst muligt eleverne fagligt?
Evaluering – Hvordan evaluerer man optimalt, og hvad bruger man resultaterne til?
Refleksivitet – Den autentiske lærer reflekterer også over sin egen undervisning. 

Alt dette vil føre til en god læring, og det vil uden tvivl skabe et godt læringsmiljø, som er præget af energi, glæde og venlighed.