3 grunde til at du skal markedsføre online

3 grunde til at du skal markedsføre online

I gamle dage handlede markedsføring i høj grad om annoncering i aviser, magasiner og andre trykte medier. I dag har piben fået en anden lyd, og mange virksomheder og organisationer satser benhårdt på markedsføring på de digitale medier.

Markedsføring i trykte medier har stadig værdi, men eftersom størstedelen af danskerne bruger en stor del af deres liv online, så giver det mening – og forhåbentligt profit – at gøre brug af online markedsføring.

Ønsker du at markedsføre dig selv, din virksomhed eller noget helt tredje, kan du selv læse op på digital markedsføring, tage et kursus om det eller tage fat i et webbureau. Et eksempel på det sidste kunne være online markedsføring hos Morning Train, og her indebærer markedsføringen både SEO og SoMe.

Her kan du læse tre grunde til, hvorfor du bør markedsføre digitalt.

 

1. Du misser en guldgrube, hvis ikke du markedsfører online

Mange danskere bruger en stor portion af deres tid på nettet, og derfor giver det mening at markedsføre på internettet. Hvorfor ikke gøre opmærksom på sig selv der, hvor ens målgruppe er?

Danskerne er så vante til internettet, at mange nærmest instinktivt tyer til internettet og søgemaskinerne, når de skal finde ud af noget eller indsamle viden. Du skal derfor være der, hvor det sner.

 

2. Online markedsføring er en effektiv måde at gøre sig synlig på

Med et par klik kan du oprette digitale annoncer og markedsføre dig selv.

Selv om store virksomheder med store budgetter til markedsføring bare kan købe sig til gode rankings og SEO-resultater hos webbureauerne, så kan mindre SMV’er, enkeltmandsvirksomheder og startups også ride med på den digitale bølge. Mange af de store platforme tilbyder gratis eller billige løsninger, så den lille mand også kan gøre sig synlig på det digitale hav.

Derudover findes der mange guider og vejledninger på internettet, som små virksomheder og organisationer kan finde hjælp i.

 

3. Din digitale indsats kan måles og vejes

Okay, måske kan din online markedsføringsindsats ikke vejes bogstaveligt talt, men den kan måles. At din indsats kan måles betyder, at du på sort og hvidt kan se, hvordan din kampagne udviklet sig, siden du begyndte at lege med online markedsføring. Du kan derfor se dit originale udgangspunkt og sammenligne det med din nuværende situation.

Splittests er en nem måde, hvorpå du kan teste, hvilke af dine kampagner klarer sig bedst. Når man laver en splittest, opretter man to forskellige versioner af én kampagne.

På den måde kan man se, hvilken af de to kampagner klarer sig bedst for eksempel i forhold til, hvor mange der køber ens produkt, hvor mange der klikker sig videre ind til ens hjemmeside, hvor manger der tager kontakt til en og så videre.